Skrivetips og råd til webredaktører

Her får du som webredaktør noen skrivetips samt noen eksempel på module du kan bruke. Alt du ser i denne artikkelen er standardfunksjonalitet i ACOS CMS.

Denne informasjonen er eldre enn 1 år og kan være utdatert

Ingress

Ingressen skal utdype og nyansere tittelen. Den bør ikke være mer enn to - tre korte setninger eller maks 30 ord.

Fremhev innhold med blokkmodulen

Kort fortalt

  • Blokkmodulen er en god måte å fremheve ekstra viktig informasjon.
  • Du kan også bruke den til å oppsummere en lengre artikkel i en punktliste
  • Denne blokken kan plasseres hvor som helst i artikkelen
  • Den kan vise innhold i 1, 2 eller 3 kolonner og kan han flere typer utseende.
  • Du lager en slik boks ved klikke "Sett inn" og velge "Blokk". Klikk på flervalgsknappen i høyre hjørne av blokken hvis du vil ha flere valg.

Skriv om det folk lurer på

Vi anbefaler at du som jobber med nettsidene å kartlegge hvilke henvendelser dere får i kommunen. Hva er det innbyggerne lurer på? Ta tak i disse temaene og løft dem frem på nett slik at flest mulig finner svaret på nett fremfor å ta direkte kontakt.

Bruk også statistikkmodulen i ACOS CMS eller Google Analytics til å se hvilket innhold som blir mest lest. Dette er innhold som må være lett tilgjengelig slik at flest mulig finner det så enkelt som mulig.

Slett informasjon som ingen leser

Det er ikke alltid så enkelt å vite hva det skal informeres om. Bruk statistikken aktivt til å finne innhold som ikke blir brukt. Vurder om dette er noe som kan slettes eller nedprioriteres på sidene. Jo mer innhold du løfte frem, jo vanskeligere blir det å finne det som faktisk er viktig.

Lim inn som ren tekst

Hvis du skal lime inn tekst fra et annet nettsted er det viktig at du bruker funksjonen "Lim inn som ren tekst". Hvis ikke kan det være du får med metadata fra det nettstedet du kopierer teksten fra. Det kan gjøre at innholdet ikke ser riktig ut på ditt nettsted.

Lenker

Husk å skrive selvforklarende lenker. Det vil si leseren skal forstå hva som skjer når han klikker på lenken selv om den er tatt ut av kontekst. Lenker som "klikk her" og "les mer" gjør det mer vanskelig for leseren å navigere.

Eksempel på

PS! Lenkene er bare eksempler. De er ikke klikkbare.

Som du ser så er siste lenken en hel setning. Ikke vær redd for å skrive litt lange lenker. De beste lenkene er faktisk fra 7 - 12 ord lange.

Knapp i artikkel

Det er enkelt å sette inn en knapp i artikkel. Når du lager en lenke i artikkelen velger du at "Utforming" skal være knapp. Dette er en god måte å fremheve ekstra viktige lenker. Det er viktig at du ikke setter inn en knapp i løpende tekst, men at du setter den inn under det aktuelle avsnittet slik som i dette eksempelet. 

Eksempel på knapp

Mellomtitler

Når du skal lage et avsnitt med egen tittel er det viktig at du bruker "Overskrift 2". Neste avsnitt bruker samme overskriftnivå. Hvis du har et avsnitt som hører til under et annet avsnitt bruker du "Overskrift 3". Da blir teksten riktig formatert og universelt utformet. Det er helt nødvendig for de som for eksempel har utfordringer med syn, har lese og skrivevansker eller andre utfordringer som gjør det vanskelig å lese en tekst. Det blir også bedre for alle andre. 

Overskrift 1 skal ikke brukes. Dette nivået blir brukt av tittelen til artikkelen. 

Punktlister

Det er smart å bruke punktlister i tekster på nett. De er gode til å:

  • løfte frem viktig innhold og gjør det enklere å finne
  • være et naturlig blikkfang i teksten
  • øke lesbarheten og gjør teksten lettere å skumlese
  • skape luft og rom i teksten

Kart

Kart kan være en god måte å informere om viktige lokasjoner i forbindelse med tiltak som blir gjort i kommunen. I tillegg til kart kan det være smart å skrive adresser og kontaktpunkter i klartekst. I dette eksempelet kan du klikke på kartpunktene for å få mer informasjon. 

 

FAQ

Eksempel på bruk av FAQ.

Visste du at det er mulig å sette inn kart, tabeller, bilder og andre elementer i FAQ?

 

Webskjema

Hvis du ønsker at inbyggerne skal ta kontakt via e-post/skjema fremfor telefon, kan du sette opp et enkelt webskjema. Det kan gjøres slik at alle innsende skjemaer går videre til et postmottak i kommunen. Du finner også innsende skjema i ACOS CMS.

Har du fortsatt spørsmål som du ikke finner svar på her? Da kan du fylle ut skjemaet under. Det kan ta litt tid å få svar, så vi ber om at du er tålmodig.