2024-undersøkelser om barn og unges digitale hverdag er klare

Cirka 3.200 barn og unge i alderen 9-18-år fra vel 120 skoler landet rundt, har svart på spørsmål blant annet om bruk av sosiale medier, apper og gaming, skadelig påvirkning på nett, nyhetsbruk og forhold til reklame og influensere.  

Among the findings in this year's survey is that children are getting mobile phones at an increasingly young age. Many have access to social media, even if they are younger than the age limit of 13 years. Social media is also the channel where children and young people most frequently consume news. Furthermore, the survey shows that more children and young people have seen frightening or violent images and movies now than two years ago, and that boys play video games more often than girls.  More children than in 2022 report that their parents check which apps they have downloaded, and more also say that their parents check their user in social media.   

–Undersøkelsene gir verdifull innsikt i barns medievaner og digitale utfordringer. Dette er nyttig for politikk og rådgivning til barn, foreldre og fagfolk, sier Medietilsynets direktør Mari Velsand.

Også foreldre blir spurt 

Samtidig som barna selv får svare på spørsmål om sine medievaner og refleksjoner rundt egen mediehverdag, spør Medietilsynet foreldrene om den samme tematikken.  Vel 2.500 foreldre til barn fra 1 til 17 år har deltatt i undersøkelsen Foreldre og medier 2024.  

At mange foreldre ikke vet hvilke aldergrenser som gjelder for sosiale medier, er blant funnene i årets undersøkelse. Videre kommer det fram at jo eldre barna blir, jo vanskeligere synes mange foreldre det er å ha oversikt over barnas digitale liv.  

Undersøkelsen viser også at kun én av fem foreldre mener at myndighetene tar nok ansvar for å beskytte barn og unge på nett via regulering av tjenester og apper.  

– Slik situasjonen er i dag, har ikke norske barn godt nok rettsvern på digitale plattformer. Derfor er det bra at det nå er kommet nye regler i EU som pålegger de globale aktørene et større ansvar for å beskytte barn og unge blant annet i sosiale medier. Nå blir det viktig med rask implementering og effektiv håndheving av disse regelverkene i Norge, sier Velsand. 

Videre har regjeringen foreslått å øke aldersgrensen for når barn kan opprette egen bruker i sosiale medier fra 13 til 15 år, og ønsker også se på muligheten for å lovfeste en absolutt aldersgrense. 

 

Medietilsynet har undersøkt barn og unges medievaner siden 2003, og siden 2006 er undersøkelsen gjort annethvert år. Hele rapporten Barn og medier 2024 finnes her, mens det er lenke til Foreldre og medier 2024 her.

 

Mediepodden

Hør siste episode her: